Welke kosten moeten koper en verkoper betalen?

De wetgever is redelijk duidelijk over welke kosten door welke partij moeten worden betaald bij de verkoop van een onroerend goed.

De verkoper moet instaan voor alle kosten die gepaard gaan met de tekoopstelling van het onroerend goed. Deze kosten hebben o.a. betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om alle wettelijk verplichte attesten op te vragen, zoals het bodemattest, het EPC-attest, de stedenbouwkundige inlichtingen, enz. Ook de kostprijs voor een advertentie online of in een krant of magazine zijn ten laste van de verkoper. Als de verkoper wil samenwerken met een makelaar, dan staat hij ook in voor het makelaarsloon en de kosten die met diens tussenkomst gepaard gaan. De kosten voor de levering van het onroerend goed moeten ook door de verkoper gedragen worden.

De koper moet op zijn beurt dan weer instaan voor de betaling van het ereloon van de notaris en de aktekosten. De koper is ook verantwoordelijk voor de betaling van de verkooprechten of de BTW en de hypotheekrechten.

Het kan gebeuren dat de kosten ter sprake komen bij de onderhandelingen over de koop. Partijen mogen afwijken van deze regels en onderling andere afspraken maken. Het is dan wel belangrijk dat die vooraf goed op papier worden gezet.

Disclaimer: deze bijdrage is een algemene bijdrage, die niet automatisch volledig van toepassing is op elke situatie. Concrete omstandigheden of hoedanigheden kunnen een andere aanpak vereisen.

Previous
Previous

Opschortende voorwaarde voor een financiering

Next
Next

Welk testament is geldig als de overleden persoon verschillende testamenten had gemaakt?