Zijn algemene voorwaarden verplicht voor een onderneming?
Neen, algemene voorwaarden zijn niet verplicht voor een onderneming. Maar ze zijn wel een heel handige tool. Ze dienen immers als juridisch vangnet wanneer er geen overeenkomst is of wanneer de afgesloten overeenkomst onvoldoende uitgebreid of onduidelijk is.
Algemene voorwaarden zijn maatwerk. Het is belangrijk dat de algemene voorwaarden worden opgesteld in functie van de bedrijfsactiviteit, handelstransacties, noden en bedrijfsrisico’s van de onderneming. Goede algemene voorwaarden voorzien o.a. clausules over (wan)betalingen, aansprakelijkheid, aanvaarding van de geleverde goederen of diensten, klachtenregelingen, etc. Algemene voorwaarden moeten beschikbaar, leesbaar en begrijpbaar zijn.
De algemene voorwaarden moeten bovendien op een geldige manier aan de andere partij worden kenbaar gemaakt. In B2B transacties volstaat het dat de wederpartij redelijkerwijze kennis kon nemen van de algemene voorwaarden. In B2C transacties is het nodig dat de algemene voorwaarden voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst ter kennis werden gebracht én aanvaard door de wederpartij.
Om alle bewijsproblemen te vermijden, is het aangeraden om de algemene voorwaarden bijvoorbeeld bij de offerte mee door te mailen naar de klant en te vragen om de algemene voorwaarden mee te ondertekenen. Een online ondertekening van de algemene voorwaarden of werken met een aanvaarding via een tick-off box zijn ook mogelijkheden.
Disclaimer: deze bijdrage is een algemene bijdrage, die niet automatisch volledig van toepassing is op elke situatie. Concrete omstandigheden of hoedanigheden kunnen een andere aanpak vereisen.