Hoe protesteer je een factuur?

Wanneer je het niet eens bent met een factuur, dan moet je die protesteren. Het uitblijven van protest heeft immers de aanvaarding van de factuur tot gevolg - en dus ook de verplichting om de factuur te betalen. Het juist protesteren van een factuur is m.a.w. essentieel wanneer de factuur niet betaald wordt.

Algemeen gezegd wordt een factuur het best geprotesteerd via een aangetekende brief. Zo is er een sluitend schriftelijk bewijs van het protest. U kan een kopie per mail versturen. Het is belangrijk om goed te motiveren waarom de factuur geprotesteerd wordt (bijvoorbeeld: niet tevreden zijn over de geleverde goederen of diensten, een onjuiste berekening van de prijs toegepast, werken werden te laat uitgevoerd, er is schade toegebracht, etc).

De factuur moet binnen een redelijke termijn geprotesteerd worden. De wet bepaalt niet wat een “redelijke termijn” exact is. Dit hangt af van de concrete omstandigheden. De ontvanger van de factuur moet tijd hebben om de factuur inhoudelijk te controleren, maar moet kort nadien wel actie ondernemen als de factuur geprotesteerd moet worden. Doorgaans is het aangewezen om binnen de 7 à 10 kalenderdagen na ontvangst van de factuur het protest uit te brengen.

Soms kunnen de algemene voorwaarden van de wederpartij ook andere formaliteiten voorzien voor het protest van de factuur. Check deze dus zeker goed vooraleer je de factuur protesteert.

Als een factuur gedeeltelijk geprotesteerd wordt, dan is het aangewezen om het niet-betwiste gedeelte wel op tijd te betalen. Bij die betaling gebeurt dan best een verwijzing naar het protest en naar de reden van de gedeeltelijke betaling.

Disclaimer: deze bijdrage is een algemene bijdrage, die niet automatisch volledig van toepassing is op elke situatie. Concrete omstandigheden of hoedanigheden kunnen een andere aanpak vereisen.

Previous
Previous

Ik koop een huis: betaal ik een voorschot of waarborg?

Next
Next

Zijn algemene voorwaarden verplicht voor een onderneming?