Hoe lang duurt de leveringstermijn en wat als de verkoper die overschrijdt?
Bij de aankoop van een voorwerp heeft elke partij bepaalde verplichtingen. De levering van het gekochte voorwerp is een essentiële verplichting van de verkoper. De betaling is dan weer een fundamentele verplichting van de koper. We gaan vandaag iets dieper in op de leveringsverplichting van de verkoper. Binnen welke termijn moet de verkoper zorgen voor de levering?
We gaan ervan uit dat de koper een consument is. De koper en verkoper mogen een leveringstermijn met elkaar afspreken. Zij kunnen daar onderling volledig vrij over beslissen. Als er vooraf geen afspraken gemaakt zijn, dan voorziet de wet een “vangnet”. In dat geval geldt er een leveringstermijn van 30 dagen. De verkoper moet het gekochte product dus binnen de 30 dagen aan de koper leveren.
In sommige gevallen is een product echt nodig tegen een bepaalde datum. Denk bijvoorbeeld maar aan een trouwkleed of een kostuum op maat. Voor dat type van aankopen maken de koper en verkoper best vooraf bindende afspraken, met een uiterlijke datum waarop alles geleverd moet worden. Zij zorgen voor een schriftelijke weergave van die afspraken.
Als de verkoper de afgesproken leveringstermijn niet haalt, dan heeft hij in principe recht op een bijkomende termijn. De duurtijd van die bijkomende termijn hangt af van de concrete omstandigheden. Als de verkoper zelf op een leverancier wacht die bijvoorbeeld een week vertraging heeft, dan kan het fair zijn om als koper die extra week nog af te wachten. Maar als duidelijk is dat de verkoper niet op korte termijn zal kunnen leveren, dan moet de koper geen lange bijkomende termijn dulden. In dat laatste geval heeft de koper recht op de ontbinding van de koop en de terugbetaling van zijn geld. Die terugbetaling moet zo snel mogelijk gebeuren.
Disclaimer: deze bijdrage is een algemene bijdrage, die niet automatisch volledig van toepassing is op elke situatie. Concrete omstandigheden of hoedanigheden kunnen een andere aanpak vereisen.